
Hva er en influencer ?
En influencer kan også defineres som en tankepleder. En influencer er et individ som er på mange ulike sosiale plattformer, og jobber ofte med underholdning. Samtidig påvirker denne personen seerne og lesernes handlinger og holdninger. Influencere pleier å ha en stor mengde følgere og fans på de ulike sosiale medie plattformene. Mange følger slike influencere for å få inspirasjon, eller kun for underholdningens skyld. I dagens samfunn er det ikke veldig vanskelig å bli en såkalt influencer, og grunnen til dette er at vi lever i et samfunn hvor nesten alt er avhengig av sosiale medier. Det er lett å få mange følgere, følge med på andre influencere, samarbeide med ulike bedrifter og mye mer. Disse såkalte influencerne bruker da de sosiale plattformene for å nå flere mennesker og få mest mulig mennesker til å følge deres instruks.
Hva er influencer marketing ?
Hvor ofte ser du slike reklamer på sosiale plattformer som instagram og facebook? Mange bedrifter betaler for reklamasjonen, slik at mennesker blir mer eksponert for bedriften og deres produkter. Influencere pleier også å ofte få betalt for å reklamere for produkter, ved at de får produkter til å teste ut, samt en egen rabattkode.

Et produkt som er ganske kjent og relevant innenfor influencer marketing, er Pro Whitening tannblekings midler. To bekjente av meg fikk melding fra Pro Whitning, og ble spurt om de ville lage en video på tiktok der de reklamerer for deres produkter. Dette takket de ja til, og litt senere fikk de tilsendt en pakke fullt av deres produkter. Personene prøvde produktene de fikk tilsendt, og filmet en hel tiktok video om dette. De la dette ut på ulike sosiale plattformer som instagram og tiktok, der mange andre seere og følgere kunne se det. Det var mange av oss som fikk lyst til å prøve deres produkter, ettersom det var veldig mange influencere som reklamerte for dette, og ga kun positive kommentarer om behandlingene. Innerst inne ble det også produsert nye usikkerheter hos mange bekjente, og gjorde at man begynte å tenke på ting man tidligere ikke nødvendigvis hadde tenkt så mye over.
Enklere forklart, går dette ut på at en bedrift samarbeider med forskjellige influencere som tar stor plass på de ulike plattformene, og har mange følgere. Influencerne får tilsendt produkter de skal introdusere i korte videosnutt, eller innlegg av dem selv som prøver ut produktet. Folk har en tendens til å stole mer på influencere enn det som blir sagt av selve bedriften, ettersom at man ser andre medmennesker som ikke jobber for bedriftene prøve ut de såkalte produktene. Vi mener at de vi følger på instagram og snapchat er de som har stor innflytelse på oss, ettersom at man stoler på at influencerne ikke reklamerer for noe som ikke funker eller er brukbart.

Noen eksempler på dette kan være blant annet pepsi og nike. Pepsi reklamerte for sin produkt gjennom messi som har over 300 millioner følgere på instagram. Nike bruker blant annet de kjente fotballspillerne Christiano Ronaldo og Neymar, og basketball spilleren LeBron James på å lage ulike typer reklamer, i form av videoer og plakater. Når følgerne deres ser at influencerne bruker klær fra Nike, eller drikker en spesifikk brus, får de også lyst på å prøve dette og gå i forbildenes fotspor. Slike produkter som blir presentert av så kjente personer som disse sportsutøverne, pleier å blir utsolgt i løpet av veldig kort tid.
Konklusjon
Alt i alt er det både mørke og lyse sider i influencerverden. Det kommer stadig flere nye produkter ut, samt flere nye influencere. Mitt tips for mine lesere er å se mer objektiv på produkter som reklameres for, og spørre seg selv om det virkelig er nødvendig å investere i dette. Vil dette gjøre livet ditt lettere? Dersom det vil det, sier jeg go for it. ¨
kilder: